3 najlepsze sposoby na wybranie odpowiedniego dla siebie roweru MTBW najszerszym znaczeniu, rower górski to rower, który został stworzony do jazdy w terenie, który jest bardziej wymagający niż przeciętna droga lub ścieżka. Ale to nie wszystko. Istnieje wiele różnych typów rowerów górskich, z których każdy ma swoje unikalne cechy i zalety. Istnieje również wiele różnych czynników, które należy rozważyć przy wyborze idealnego towarzysza MTB. Czy chcesz mieć zawieszenie? A może odporność na błoto? Co z przekładniami? A gdzie będziesz jeździł najczęściej? To wszystko są kluczowe pytania przed zanurzeniem się w świat rowerów MTB. Aby pomóc Ci wybrać rower idealny dla Twoich potrzeb i okoliczności, przygotowaliśmy ten poręczny przewodnik po wszystkim, co musisz wiedzieć przed zakupem - w tym nasze 3 najlepsze wskazówki. Jeśli myślisz o rozpoczęciu jazdy na rowerze górskim, ten artykuł pomoże Ci znaleźć rower odpowiedni do Twoich potrzeb.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru MTB

Zanim wyjdziesz i zaczniesz testować każdy rower, który możesz znaleźć, oto kilka ważnych rzeczy, o których należy pamiętać. Po pierwsze, jak będziesz używać swojego roweru? Czy zamierzasz jeździć w każdych warunkach pogodowych? Jak często będziesz jeździć? I najważniejsze pytanie - jak się czujesz podczas jazdy na rowerze? To, że jeden rowerzysta uwielbia dany model roweru, nie oznacza, że jest on odpowiedni dla Ciebie. Twój rower jest przedłużeniem Ciebie, a wybór roweru w oparciu o Twoje osobiste potrzeby jest najlepszym sposobem na zapewnienie, że będzie on dobrze dopasowany i będzie Ci służył przez lata.

Przewodnik po zawieszeniu

Zawieszenie ramy Twojego roweru ma za zadanie pochłaniać duże uderzenia i wibracje pochodzące ze szlaku, takie jak korzenie, kamienie i wyboje; amortyzuje jazdę i sprawia, że jest ona bardziej komfortowa. Zawieszenie występuje w dwóch głównych formach: zawieszenie przednie (FS) i zawieszenie tylne (RS). W zawieszeniu przednim większość rowerów górskich wykorzystuje widelec teleskopowy. Są to zazwyczaj widelce cewkowe (i/lub) hydrauliczne lub typu Push-Button. Widelce cewkowe to starsza i cięższa konstrukcja, którą częściej można znaleźć w bardziej przystępnych cenowo rowerach. Widelce hydrauliczne są bardziej nowoczesne i lżejsze, ale mogą być droższe. Widelce typu push-button są lżejszą i tańszą alternatywą dla widelców hydraulicznych. Dla większości entuzjastów jazdy terenowej, rower z pełnym zawieszeniem jest drogą do celu. Rowery z pełnym zawieszeniem znajdziesz w szerokim zakresie cenowym, od kilkuset dolarów do tysięcy dolarów. Wybierając rower z pełną amortyzacją, należy wziąć pod uwagę rodzaj zawieszenia, z jakiego korzysta każdy model.

Odpowiedni rozmiar

Zanim zaczniesz myśleć o tym, jaki rower chciałbyś kupić, upewnij się, że znasz swoje wymiary. W ten sposób dokonasz właściwego wyboru za pierwszym razem i nie będziesz musiał zmagać się z dodatkowymi powrotami do sklepu. Rower musi być dopasowany do rowerzysty, a nie odwrotnie. Oznacza to, że wysokość zawieszenia, wysokość siodełka i zasięg roweru muszą być odpowiednie dla Ciebie. Wysokość nad podłożem oznacza wysokość górnej rury (rury ramy biegnącej równolegle do podłoża) nad podłożem, gdy stoisz obok roweru i trzymasz stopy na ziemi. Wysokość siodełka to odległość pomiędzy podłożem a górną częścią siodełka. Natomiast zasięg odnosi się do odległości od siodełka do kierownicy.Rozmiar ramy - Przy zakupie roweru górskiego najważniejszą rzeczą, którą należy dobrze dobrać, jest rozmiar ramy. Rama to szkielet roweru, więc jeśli jest za mała lub za duża, nie będzie dobrze dopasowana.

Rozmiar ramy zależy od Twojego wzrostu, więc upewnij się, że zmierzyłeś się odpowiednio, aby zapewnić właściwe dopasowanie.

  • Pozycja siodełka - Pozycja siodełka jest również ważna. Powinno być ustawione tak, aby kolano było lekko zgięte, gdy pedałujesz ze stopą płasko na pedale.
  • Pozycja kierownicy - Kierownica powinna być ustawiona tak, aby łokieć był lekko zgięty podczas chwytania kierownicy rękami na jej końcach.
  • Rodzaj pedałów - Rodzaj pedałów w rowerze górskim to coś, co należy dokładnie przemyśleć. Przy tak wielu różnych opcjach ważne jest, aby wybrać styl, który najbardziej Ci odpowiada.

Decydując się na koła i przełożenia

Biegi przednie, biegi tylne - co to wszystko znaczy? Oznacza to liczbę trybów na tylnym kole. Najczęściej spotykane są 9-biegowe, 10-biegowe i 11-biegowe. 11-biegowy jest najbardziej powszechny, następnie 10-biegowy i 9-biegowy. Im większa liczba trybów, tym szybsza i łatwiejsza jest zmiana biegów. Jeśli chodzi o rozmiar kół, zasada jest następująca: 29ery łatwiej przetaczają się przez przeszkody niż 26ery. 26-tki są lżejsze, nieco bardziej zwrotne i lepiej sprawdzają się na technicznych szlakach. Wybierając rozmiar koła, zastanów się, gdzie i jak będziesz najczęściej jeździł. Na przykład, jeśli jeździsz głównie po gładkich szlakach, koło 29er może nie być najlepszym wyborem.

Znajdź odpowiedni kolor i styl

Gdy już załatwisz ważne sprawy, czas pomyśleć o estetyce swojego nowego roweru. To może być zabawne, ale ważne jest również, aby pamiętać, że Twój rower to inwestycja, na której będziesz jeździł przez wiele lat. Choć może Cię kusić, aby wybrać najbardziej krzykliwy i kolorowy rower, nie zapominaj, że jego funkcja jest najważniejsza. Przesadzony design może ładnie wyglądać w sklepie, ale niekoniecznie będzie się dobrze sprawował. Na koniec dnia, funkcja jest zawsze na pierwszym miejscu. Jeśli chodzi o materiały, z których wykonane są ramy, w tańszych modelach często wybierane jest aluminium. Tytan jest mocniejszy i lżejszy od aluminium, ale jest też droższy. Włókno węglowe jest lżejsze i mocniejsze zarówno od aluminium jak i tytanu, ale jest też najdroższym materiałem na ramę.